[HOME]

FCE: Family Computer(NES) Emulator

(noname yet)

Download(68k)
Download source(37k)

FCE++: pached version with some bug fix by p2l97
FCE Ultra: bug fix,more mapper and other enhancement
FCE Linux: Linux port
xfce: Unix/X port by eggman
NextFCE: FreeBSD port by grugru

This software is *VERY* early stage. It can work with a few cart. If you play game,there are many good other emulator already. If you are interested in inside emulator,It may be useful. so I release it with source for programmer.(but very dirty code.) This source are for PC-AT/VGA and PC-9801/9821 on DOS with DJGPP v2.

Why I make NES emulator where many many emulator are available? I want to port NES emulator to PlayStation,but I can't find Portable C source except xNes,it is too slow for PS on R3000/33Mhz. so now I'm making NES emu for DOS/VGA first. My last target is PlayStation with portable code, some console emulator. especialy, if PC-Engine CD-ROM run on PS console,it's funny, isn't it? I don't know this project will finish or not.

Note for PC-AT:
This software run under DPMI. Windows DOS-box have DPMI. On DOS,if you have CWSDPMI.EXE,auto loaded it. you can find CWSDPMI on DJGPP site.

Note for PC-98:
This software run under DPMI. Windows DOS-box have DPMI. On DOS,you must run DPMI.EXE(included DOS command) before run it.
It auto-detect 9801/9821,use 16 color with on 9801,use 256 color on 9821. On 9821,if display frequency is 24Khz,then use 640x400 resolution,if display frequency is 31Khz,then use 640x480. On 9801,Sprite color isn't right. If resolution is 640x400,upper and lower 20 line isn't shown. PC-98 version not support sound.

このソフトは極めて初期段階です。 ゲームで遊ぶのが目的なら、他にもっといいエミュレータがいっぱいあります。 エミュレータの内部構造に興味があるなら、ソースコードが役に立つかもしれません(汚いけど)。 このソースはPC-AT/VGAとPC-9801/9821のDOS用で、DJGPP v2でコンパイルできます。

他にたくさんエミュレータがあるのに、何でいまさらファミコンエミュレータなんか作るのか? MasterSystemエミュレータをPlayStationに移植してからエミュレータの内部構造に興味が出てきて、他のエミュレータも移植したくなったけど、適当な公開されたCコードが見つからなかったので、仕方ないので自分で作りました。 最終ターゲットはPlayStationですが、とりあえず実験的にDOS/VGA用です。 PC-EngineのCD-ROMがそのままPlayStationで動いたら面白いと思うけど、(技術的・時間の暇的に)できるかどうかわかりません。

PC-AT版補足:
実行にはDPMIが必要です。WinのDOS窓にはDPMIがあります。MS-DOSの場合はCWSDPMI.EXEがあれば自動的に実行されます。CWSDPMIはDJGPPのサイトにあります。

98版補足:
実行にはDPMIが必要です。WinのDOS窓にはDPMIがあります。MS-DOSの場合はDPMI.EXE (DOSに付属)等を事前に実行してください。 9801/9821を自動判別し、9801は16色、9821は256色モードで動作します。 9821では、現在のディスプレイ周波数が24khzであれば640x400、31Khzであれば640x480になります。 9801ではスプライトのパレットが若干おかしくなります。 640x400では画面の上下が切れます。98版はいまのところサウンドに対応していません。 (86音源の叩きかたなんかもう忘れた)

Support:

Not Support:

Usage:

	fce <cart-file>
	(wait option is none,so too first.)

Key:

	START	Enter
	SELECT	TAB
	CURSOR	CURSOR
	A	Z or Space or Alt(PC98-GRPH)
	B	X or Ctrl
	(exit)	ESC

Status:

This software is freeware.you can use it non-commercially. Family Computer is registered trademarks of Nintendo.
このソフトはフリーウェアです。非商用なら自由に利用できます。 Family Computerは任天堂の登録商標です。

Greets:

6502 core by Marat Fayzullin:
  http://www.komkon.org/fms/EMUL8/
NES document by YOSHi:
Mapper document by Firebug:
  http://www.classicgaming.com/EPR/ (Emulator Programming Resource)
NES palette from xNES/Linux:
Keyboard interrupt and 256x240 mode from SVGALib for DJGPP by Mihai Cartoaje:
  http://wwwbacc.ift.ulaval.ca/~moisemih/
SoundBlaster code from fMSX98-AT by MURAKAMI Reki:
  http://spock.vector.co.jp/authors/VA005750/fmsx/
DJGPP by GNU and DJ Delorie:
  http://www.delorie.com/djgpp/
Especialy,Marat's great emulator resource. I learn inside emultator with his MasterGear(SEGA MasterSystem/GameGear Emulator) source code.

Update:

  version 0.01	add 16x8 Sprite,PC-9801/9821,change key assign
  version 0.0	first release

bero@geocities.co.jp
[HOME]